Ga naar de inhoud

Klantreis

voor bewoners van appartementen

Op deze pagina geven wij een uitleg van de klantreis voor bewoners van appartementen. Je kunt op elke stap klikken voor meer uitleg. Heb je specifieke vragen? Neem dan contact op met je contactpersoon of bel ons algemene nummer.

Customer Journey Map GSB

Klik op een bolletje in de klantreis om meer informatie te lezen.

Customer Journey Map GSB
Aankondiging Aanbod Website Sales Service Deelname Deadline Aankondiging installatie Planning Installatie Monitoring Nazorg

Aankondiging

Dit is voor de bewoners de eerste kennismaking met het zonnepanelenproject. We versturen een brief uit naam van de woningcorporatie. In de brief staat dat de woningcorporatie samen met de Zoncorporatie de mogelijkheden voor zonnepanelen onderzoekt. We kondigen aan dat er contact met de bewoner opgenomen kan worden voor een (voor)schouw.

Zie hier een voorbeeld van deze brief.

Aanbod

Een aantal weken na de aankondiging, wanneer eventuele voorschouwen zijn gedaan, ontvangt de bewoner een aanbod. Dit aanbod bestaat uit een brief en brochure van de Zoncorporatie. Hierin leest de bewoner over de voordelen van zonnepanelen en leggen we uit hoe men zich kan aanmelden. Ook sturen we direct de (huur)overeenkomst voor zonnepanelen mee (deze is aan te leveren door de woningcorporatie). We vermelden daarnaast de uiterste aanmelddatum.

Hier vind je een voorbeeld van de brief, brochure & envelop.

Website

In de brief en brochure verwijzen we door naar de projectwebsite. Op deze website staat meer informatie over zonnepanelen. Hoe werkt de besparing precies? Hoe werken zonnepanelen? Ook is de website een belangrijk portaal voor het aanmelden. De bewoner kan de overeenkomst via de website digitaal ondertekenen.

Bekijk hier een voorbeeld van een projectwebsite.

Sales

Onze klantadviseurs gaan aan de slag met het benaderen van de bewoners. Dit doen zij voornamelijk telefonisch, maar ook door (vooraf aangekondigd) deur tot deur te gaan. Onze adviseurs vertellen meer over het aanbod, beantwoorden vragen en moedigen de bewoners aan om mee te doen. Indien van toepassing adviseren we over het aantal panelen de bewoner het best kan kiezen in diens situatie.

In sommige gevallen gaan wij ook de wijk in met onze ‘Zonnebus’.

Service

Als bewoners nog vragen hebben over het aanbod, dan staat onze klantenservice-afdeling voor ze klaar. We beantwoorden vragen en geven advies.

De klantenservice is bereikbaar op maandag t/m donderdag van 09:00 – 20:00 uur en op vrijdag van 09:00 – 17:30 uur.

Deelname

Heeft de bewoner besloten deel te nemen? Dan verwerken wij de overeenkomst en krijgt de bewoner een bevestigingsmail. Hierin kondigen wij o.a. aan dat de bewoner meer informatie over de installatie ontvangt na het verstrijken van de uiterste aanmelddatum.

Deadline

Bij een appartementencomplex houden wij altijd een uiterste aanmelddatum aan. Zo kunnen we de gehele installatie in één keer doen. Meestal ligt de deadline zo’n 2 maanden na het versturen van het aanbod.

Aankondiging installatie

Wanneer wij de periode weten waarin we de zonnepanelen gaan installeren, brengen we de bewoners op de hoogte. Dit is gemiddeld zo’n 2 weken voor de start van de werkzaamheden. Om zoveel mogelijk bewoners te bereiken, sturen we hierover een brief. Ook bewoners die geen aansluiting op zonnepanelen willen, brengen we op de hoogte van de werkzaamheden. In sommige gevallen hangen we ook posters in de portieken.

Planning

Onze planners nemen contact met de bewoner op voor het plannen van een afspraak voor de aansluiting. We zoeken hiervoor natuurlijk een moment dat voor beide partijen goed uitkomt. Is de afspraak ingepland? Dan sturen wij een bevestigingsmail met de afspraak. Twee dagen voor de afspraak ontvangt de bewoner nog een SMS ter herinnering.

Het kan zijn dat een bovenbuur van een deelnemer zelf niet meedoet aan het project. In dat geval moeten wij wel een afspraak maken met de bovenbuur. We trekken dan de kabel door de meterkast om de onderbuur aan te kunnen sluiten.

Wanneer de meterkasten op de galerij zitten is het in sommige gevallen niet nodig om een afspraak te maken met de bewoner. 

Installatie

De installatieperiode duurt een paar dagen. We hijsen eerst al het materiaal op het dak. Het plaatsen van de panelen en het aansluiten van de meterkasten volgen hierop. We plaatsen de opbrengstmeter in de meterkast van de bewoner en plakken de vereiste stickers in de meterkast. De bewoner krijgt ook een informatieboekje en een kaart met een stappenplan bij een (vermoede) storing. Hierop staan contactgegevens van onze onderhoudspartner Solarminds.

Bekijk het informatieboekje en het stappenplan bij storingen.

Monitoring

Is de installatie opgeleverd en krijgen wij de data van de opbrengstmeter binnen? Dan ontvangt de bewoner inloggegevens voor ons monitoringsplatform. Hierop kan de bewoner zelf zien hoeveel stroom de zonnepanelen opwekken.

Klik hier voor een voorbeeld van hoe dit eruit ziet.

Nazorg

De zonnepanelen doen hun werk en de bewoners wekken hun eigen, duurzame stroom op. Een aantal weken na de installatie ontvangt de bewoner een e-mail met een feedbackformulier. Indien de bewoner nog vragen heeft, nemen we contact met ze op. Uiteraard staat onze klantenservice 5 dagen per week tot de beschikking van de bewoners.

Heeft u nog vragen?

Bel of mail ons

020 - 723 92 92

ma – do 09.00 – 20.00 uur
vrijdag: 09.00 – 17.30 uur