Ga naar de inhoud

Veelgestelde vragen

Hoe kunnen we u helpen?

Zoek uw vraag hieronder of neem contact met ons op.

Heeft u nog vragen? Dat kunnen wij ons goed voorstellen. Daarom hebben we de meest voorkomende vragen voor u op een rijtje gezet. Staat uw vraag er niet tussen? Dan staan onze collega’s van de klantenservice voor u klaar.

Over het aanbod & algemeen

Woningcorporaties moeten hun woningen verduurzamen. Dit geldt ook voor uw woning. Daarnaast wil uw woningcorporatie u helpen om geld te besparen op uw stroomkosten. Een mooie manier om dit te doen is door zonnepanelen. Zonnepanelen zijn goed voor het milieu en kunnen u een hoop geld schelen. Win-win dus!

Dit hangt van een aantal dingen af. Samen met uw woningcorporatie selecteren wij gebouwen die geschikt zijn voor zonnepanelen. Het kan zijn dat uw woning of woongebouw niet geschikt is. Het kan ook zijn dat uw wijk later nog aan de beurt komt. Heeft u geen aanbod van ons gekregen voor zonnepanelen? Dan kunt u een aanvraag doen bij Ons Huis.

Uw woningcorporatie koopt de panelen en betaalt voor de installatie en het onderhoud. De zonnepanelen zijn daarmee eigendom van uw woningcorporatie. Om de zonnepanelen te gebruiken, betaalt u een maandelijks bedrag in de servicekosten van uw woning. Alle stroom die de panelen opwekken is voor u.

In de brief staat aangegeven tot wanneer u de tijd heeft om zich aan te melden. Wanneer de inschrijving is gesloten, maken we een installatieplanning. Heeft u een eengezinswoning? Dan bellen we u op om afspraken te maken. Woont u in een appartement? Dan krijgt u eerst een brief met meer informatie. Na de installatie controleren we of alles goed werkt en melden wij uw woning aan bij de netbeheerder, zodat die weet dat u stroom teruglevert. Meer informatie over wat u kunt verwachten leest u hier.

Als u verhuist, blijven de panelen op de woning liggen en kan de volgende huurder daar gebruik van maken. Wanneer de huurovereenkomst van uw woning eindigt, eindigt ook de gebruikersovereenkomst van de zonnepanelen.


Wilt u niet benaderd worden? Dan kunt u dit binnen 5 werkdagen na ontvangst van het aanbod doorgeven via belmeniet@dezoncorporatie.nl.

Kosten, besparing & andere geldzaken

De prijzen kunt u vinden in de brief die u heeft gekregen van uw woningcorporatie. Op deze pagina vindt u uitleg over het besparen van geld met zonnepanelen.

In de brief die u van uw woningcorporatie heeft gekregen, leest u hoeveel panelen u kunt huren en wat de stroomopbrengst in kilowattuur (kWh) is. Kijk nu eens op de jaarafrekening van uw energieleverancier. Verbruikt u meer stroom (kWh) dan de opbrengst van de panelen? Dan is het huren van zonnepanelen voordelig voor u. Verbruikt u minder stroom dan dat de panelen opwekken? Dan kan uw voordeel lager zijn. In dat geval kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij rekenen graag met u mee.

Wij berekenen van tevoren een geschatte opbrengst van de zonnepanelen. Zoals hierboven uitgelegd is uw eigen stroomverbruik van belang. Daarnaast kunt u kijken naar uw energietarief. De verwachte netto besparing is berekend aan de hand van een gemiddeld tarief. Voor dit gemiddelde kijken we naar de stroomprijs van de grote energieleveranciers in Nederland (Vattenfall, Engie en Essent).

Benieuwd hoe wij de berekening maken? Op deze pagina leggen we het uit.  

Iedereen in Nederland betaalt belasting over het aantal kWh dat wordt afgenomen bij de energieleverancier. Op de jaarnota van uw energieleverancier kunt u zien hoeveel energiebelasting u betaalt. Wanneer u zonnepanelen heeft, neemt u minder kWh af bij uw energieleverancier. Hierdoor gaat de energiebelasting die u moet betalen omlaag als u zonnepanelen heeft.

Daarnaast ontvangt iedereen in Nederland ook een teruggave van de energiebelasting. Hierbij wordt gekeken naar het aantal dagen per jaar waarop u energie gebruikt. Zelfs met zonnepanelen blijft u nog steeds klant bij uw energieleverancier en blijft u ook energie afnemen. Dit betekent dat de teruggave energiebelasting die u ontvangt, hetzelfde blijft ook als u zonnepanelen heeft.

Uw voordeel wordt hierdoor dus groter. U hoeft minder energiebelasting te betalen en daarnaast krijgt u evenveel weer terug. 

De afgelopen tijd is er veel veranderd in de stroomprijs. Als de stroomprijzen van de energieleveranciers dalen, dan zal de verwachte besparing ook dalen. Omgekeerd geldt hetzelfde; als de prijzen van de energieleveranciers stijgen, dan zal de verwachte besparing ook stijgen.

In onze berekeningen maken we gebruik van een gemiddeld tarief. Voor dit gemiddelde kijken we naar de stroomprijs van de grote energieleveranciers in Nederland (Vattenfall, Engie en Essent).

Ja, u kunt gewoon bij uw vertrouwde leverancier blijven. Ook overstappen naar een andere energieleverancier is geen probleem.

U heeft naast de zonnepanelen ook altijd nog een contract met een energieleverancier nodig. Verbruikt u namelijk meer stroom dan de panelen opwekken? Dan koopt u de overige stroom nog van uw energieleverancier. Ook de stroom die u in de nacht gebruikt koopt u van uw energieleverancier, aangezien de zonnepanelen ’s nachts geen stroom opwekken.  

Het plaatsen van zonnepanelen heeft geen gevolgen voor uw huurtoeslag. De zonnepanelen zijn een aparte component via de servicekosten en vallen dus buiten de huur.

Nee, u betaalt een bijdrage in de servicekosten. Hierdoor worden de punten (die uw woning energiezuiniger maken door zonnepanelen) buiten beschouwing gelaten bij de vaststelling van de jaarlijkse huurverhoging.

Het plaatsen van zonnepanelen heeft alleen gevolgen op uw uitkering wanneer deze meer stroom opwekken dan dat u zelf verbruikt. Kijk dus goed naar uw stroomverbruik. Heeft u een uitkering en twijfelt u? Overleg dan altijd met ons of het rendabel voor u is.

In het contract voor de zonnepanelen van uw woningcorporatie vindt u ook de looptijd van het contract. 

Stroomopbrengst & salderen

De berekening van de verwachte stroomopbrengst doen we met speciale software. Onze mensen zijn ervoor opgeleid om dit zo goed mogelijk te berekenen. In het programma kijken we naar de oriëntatie van het dak en of er schaduw op het dak valt. Ook kijken we naar het gemiddeld aantal zonuren. Zo komen we op een goede schatting van de opbrengst.

Nee, de stroomopbrengst verschilt elk jaar een klein beetje. Er is nou eenmaal niet elk jaar exact evenveel zonlicht. Dit wijkt gemiddeld maximaal 5% af. Als het bewolkt is wekken de zonnepanelen nog steeds stroom op, alleen minder veel dan op een zonnige dag. De werking van zonnepanelen neemt elk jaar ietsje af. Dit is zo’n 0,5% per jaar.

Dan levert u de overige, niet-gebruikte stroom terug aan uw energieleverancier. Hiervoor ontvangt u van uw energieleverancier een teruglevertarief. Dit tarief verschilt per energieleverancier.

Overdag, wanneer de zon schijnt, wekken zonnepanelen energie op. Vaak gebruikt u deze stroom niet direct. De stroom wordt dan teruggeleverd naar het energienet. ’s Avonds, als de zonnepanelen geen stroom opwekken, gebruikt u weer stroom van het energienet. De stroom die u overdag teruglevert én die u in de avond weer gebruikt, worden tegenover elkaar weggestreept. Dit heet salderen.

Wij kijken van tevoren of het elektriciteitsnet in uw wijk zwaar genoeg is om stroom terug te leveren, ook op dagen dat er veel stroom wordt opgewekt. Wanneer dit niet het geval is, doen wij u geen aanbod voor zonnepanelen.

Op 13 februari heeft de Eerste Kamer tegen de afbouw van de salderingsregeling gestemd. Dit betekent dat u alle stroom die uw zonnepanelen opwekken mag blijven salderen. 

Doordat de salderingsregeling blijft bestaan, zullen energieleveranciers de zonnepaneel-gebruikers op een andere manier gaan stimuleren om hun zonnestroom direct te gebruiken. Hierin zijn drie opties: 

  • De terugleververgoeding voor stroom verlagen. Dit is het bedrag wat de energieleverancier aan u betaalt voor de zonnestroom die u niet gebruikt en dus teruglevert aan het stroomnet.
  • Extra vaste maandelijkse kosten toevoegen afhankelijk van de teruggeleverde stroom.
  • Als u zonnepanelen op uw dak heeft liggen, kan het zijn dat u bijvoorbeeld geen (welkomst)korting krijgt als u overstapt naar een andere energieleverancier.

Let bij het afsluiten van een nieuw energiecontract daarom goed op deze bovenstaande punten. Dit kan namelijk invloed hebben op uw maandelijkse besparing. Weet u niet of er van een één van deze drie punten sprake is bij de energieleverancier? Dan kunt u hen altijd bellen om dit na te vragen. 

Wij geven u geen advies over welke energieleverancier het beste is voor zonnepaneel-gebruikers. U kunt op diverse sites de tarieven en voorwaarden vergelijken, zoals bijvoorbeeld:

De energieleveranciers en netbeheerders willen voorkomen dat er veel stroom terug het stroomnet op gaat. Zij willen graag dat mensen de stroom van de zonnepanelen direct gebruiken. U bent daarom altijd het voordeligst uit als u overdag uw elektrische apparaten aanzet in plaats van ’s nachts.  

  • Zo kunt u bijvoorbeeld uw wasmachine, droger en vaatwasser zo instellen dat deze overdag draaien in plaats van ’s nachts. Het is verstandig om deze apparaten niet allemaal tegelijkertijd aan te zetten, maar afwisselend na elkaar. 
  • Daarnaast kunt u uw apparaten zoveel mogelijk overdag opladen in plaats van ’s nachts. 

Zo gebruikt u de stroom die de zonnepanelen opwekken direct en hoeft u de stroom niet terug te leveren aan het stroomnet. ’s Avonds en ’s nachts neemt u dan minder stroom af van het stroomnet. 

Uw woningcorporatie zet zich in voor betaalbaar wonen. Daarom willen ze dat u voordeel heeft en behoudt van zonnepanelen. Om deze reden is het aanbod zo voordelig, dat u nog steeds kunt besparen zonder de salderingsregeling.

Installatie

Wanneer we de zonnepanelen komen installeren kunnen we nu nog niet zeggen. Dat hangt af van hoeveel bewoners zich aanmelden en wanneer we ruimte hebben in de planning van de installatieteams. Zodra we weten wanneer u aan de beurt bent, maken we een afspraak met u voor de installatie.  

Meestal wel. Dit ligt eraan wat voor woning u heeft. Voor de installatie van de zonnepanelen moeten wij in de meterkast zijn. Woont u in een eengezinswoning? Dan moet u sowieso thuis zijn. Bij appartementen waarbij de meterkast op de galerij zit, geldt soms een uitzondering. U ontvangt hier dan informatie over. De installatie duurt een paar uur. Wilt u meer weten over de installatie? Klik dan hier.

Als u in een appartementencomplex woont kan het zijn dat wij in uw meterkast moeten zijn. Dit doen wij om uw onderburen of de centrale voorzieningen in uw gebouw aan te sluiten op de zonnepanelen. Hiervoor maken wij een afspraak met u. 

We hopen dat alles rondom de installatie van de zonnepanelen goed is verlopen. Wilt u toch een klacht indienen of schade melden? Dan vragen we u om ons formulier in te vullen op https://info.dezoncorporatie.nl/klacht/.  

We vinden het altijd leuk om te horen wanneer onze collega’s goed werk hebben geleverd. U kunt ons hierover mailen naar info@dezoncorporatie.nl

Onderhoud panelen & storingen

Dit kan door in te loggen op het monitoringsportaal. U heeft hiervoor inloggegevens gekregen per e-mail. Bent u uw inloggegevens vergeten of heeft u deze een maand na oplevering nog niet ontvangen? Neem dan contact met ons op.

In uw meterkast komt een opbrengstmeter te hangen. Deze opbrengstgegevens komen ook bij ons terecht. Wij controleren zo of uw panelen genoeg stroom opwekken. Is er iets mis? Dan krijgen we hier een melding van en nemen we contact met u op. 

Voor monitoring en onderhoud van de zonnepanelen werken wij samen met Solarminds. Als er om een bepaalde reden geen of minder stroom wordt opgewekt, dan krijgen zij automatisch een melding. Vaak kunnen ze dit op afstand oplossen. Zo niet, dan bellen ze u om een afspraak te maken. Vermoed u zelf een storing? Volg dan het stappenplan bij storingen.

Bij de aansluiting van uw zonnepanelen hangt onze installateur een informatieboekje en bovenstaand stappenplan in uw meterkast. Heeft u dit boekje niet of kunt u het niet (meer) vinden? Laat het ons dan weten. We sturen het u graag na. U kunt de informatie downloaden via de links hieronder:

Nee, de zonnepanelen worden schoon door de regen. Het schoonmaken van de zonnepanelen is alleen bij hoge uitzondering nodig en dit mag alleen de Zoncorporatie of een partner van ons doen. Als dit nodig is worden hier geen kosten voor bij u in rekening gebracht. 

De zonnesystemen worden geïnstalleerd door vakbekwame monteurs. Het materiaal voldoet aan alle veiligheidsnormen en -richtlijnen. De Zoncorporatie heeft intussen meer dan 15.000 woningen voorzien van zonnepanelen. Er is nog nooit sprake geweest van brand.

Onze zonnepanelen hebben nog nooit een brand veroorzaakt, maar het kan natuurlijk voorkomen dat u door een andere oorzaak te maken krijgt met een huisbrand. Wij houden altijd rekening met hoe wij de panelen installeren, zodat de brandweer geen last heeft van de zonnepanelen bij het blussen van een brand. 

Nee dit kan niet. De monitoring van onze zonnepanelen wordt gedaan door middel van een simkaart. Ze zijn dus niet verbonden met uw eigen internet. Daarom loopt u geen risico om gehackt te worden doordat u zonnepanelen heeft. 

Over de Zoncorporatie

Wij zijn een zonnepanelenbedrijf uit Amsterdam en we werken samen met verschillende woningcorporaties in heel Nederland. Wij doen alles rondom de zonnepanelen, van informeren tot installeren. Op www.dezoncorporatie.nl kunt u meer lezen over wat wij doen.

Uw woningcorporatie heeft als hoofddoel om betaalbare woningen mogelijk te maken. Daarvoor werken ze samen met partners. Wij van de Zoncorporatie hebben zonnepanelen geïnstalleerd bij meer dan 15.000 huurwoningen van verschillende corporaties verspreid door Nederland. We hebben veel kennis over het huren van zonnepanelen en kunnen u hier alles over vertellen. Wij informeren over, installeren en zorgen voor het onderhoud van de panelen.

Heeft u nog vragen?

Bel of mail ons

020 - 723 92 92

ma – do 09.00 – 20.00 uur
vrijdag: 09.00 – 17.30 uur